Skip to content
Etusivu Asuvalle Maksaminen

Vuokra ja muut maksut

Käytä aina oikeaa viitenumeroa maksaessasi vuokraa tai muita laskuja. Viitenumero on joka kuukausi sama ja näet sen laskusta. Viitenumeron käyttäminen nopeuttaa maksun käsittelyä ja ehkäisee virheitä.

Mikäli suoritus tehdään ilman oikeaa viitenumeroa, eikä suoritusta pystytä kohdistamaan asiakkaan sopimukselle, vastaa asiakas mahdollisista maksumuistutuskuluista.

Vuokranmaksun eräpäivä on kuluvan kuukauden 6. päivä tai sitä seuraava arkipäivä.

Vuokranmaksun eräpäivää ei voi siirtää.

Mikäli vuokranmaksu viivästyy, lähetetään vuokralaiselle maksumuistutus, joka kasvattaa velkaa perintäkulun verran (5 €/muistutus). Maksumuistutukset avoimista veloista lähetetään kerran kuukaudessa.

Mikäli saatavaa ei maksumuistutuksesta huolimatta suoriteta, perintä jatkuu perintätoimistomme Svea Perinnän nimissä. Perintätoimiston käsiteltäväksi siirretyille veloille kertyy viivästyskorkoa ja muita kuluja. Huomaathan, että perinnästä aiheutuvat kulut voivat olla huomattavia. Maksamatta jääneet vuokrat voivat lisäksi johtaa asunnon hallintaoikeuden sekä luottotietojen menettämiseen, mistä voi tulevaisuudessa olla vakavaa haittaa.

Mikäli vuokrasi ovat siirtyneet perintään ja haluat tehdä maksusuunnitelman tai tiedustella velkamäärääsi, pyydämme ottamaan yhteyttä perintätoimistoon:

Svea Perintä

hoas.asukkaat(at)svea.fi

puh. (03) 512 4484

Käyttämällä oikeaa viitenumeroa voit maksaa useamman kuukauden vuokran kerralla tai maksaa vuokran eri tileiltä. Tarkista, että maksamasi summa ja käyttämäsi tilinumero ovat oikein. Säilytä maksukuitit/tiliotteet tositteena maksetusta vuokrasta ja pidä itse kirjaa siitä, milloin sinun on maksettava vuokrasi seuraavan kerran.

Jos maksat epähuomiossa vuokrasi useampaan kertaan, voidaan ylimääräinen suoritus käyttää seuraavien kuukausien vuokranmaksuun tai vaihtoehtoisesti palauttaa sinulle. Mikäli haluat ylisuorituksen palautuksen, ilmoitathan tilinumerosi sähköpostitse Hoas maksupalveluihin (maksut(at)hoas.fi).

Sinua voidaan laskuttaa huoltotöistä, maksamattomista Securitaksen ovenavauslaskuista, lisäavaimista, kadotetuista avaimista jne. Laskutus tehdään korvausvastuuhinnaston mukaan.

Ovenavauksista vastaa Securitas suurimmassa osassa Hoasin kiinteistöjä. Vartija antaa ovenavauksen yhteydessä palvelusopimuksen ja Securitas lähettää sinulle laskun myöhemmin. Mikäli et maksa laskua eräpäivään mennessä siirtyy sen periminen Hoasille. Laskutus tehdään korvausvastuuhinnaston mukaan.

Mikäli tarvitset esimerkiksi uutta vuokranantajaa varten todistuksen hoidetuista vuokravelvoitteista, voit tilata todistuksen Hoas maksupalveluista (maksut[at]hoas.fi). Maksupalveluista tilatusta virallisesta, allekirjoitetusta todistuksesta veloitamme 10 euroa.

Perheasunnoissa vuokralaiset vastaavat vuokran maksamisesta yhteisvastuullisesti. Yhteisvastuullinen vuokrasopimus tarkoittaa sitä, että vuokralaiset vastaavat yhdessä vuokravelvoitteen hoitamisesta. Mikäli vuokrat jäävät maksamatta, siirtyvät kaikki vuokralaiset perintätoimiston asiakkaiksi ja veloista aiheutuneet korko- ja muut kulut ovat kaikkien vastuulla (Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta 11 §).

Yhteisvastuullisuus on voimassa siinäkin tapauksessa, että joku sopimusosapuolista muuttaa asunnosta pois, mutta irtisanomista ei ole tehty. Jos jäät asumaan yksin perheasuntoon, vastaat tällöin koko huoneiston vuokrasta.

Vuokrien suuruus tarkistetaan syksyisin Hoasin budjetoinnin yhteydessä ja mahdolliset vuokrankorotukset astuvat voimaan tammikuun alussa. Vuokralaisille ilmoitetaan muutoksista viimeistään kahta kuukautta aikaisemmin. Vuokrankorotusilmoitus lähetetään asukkaille postitse.

Opiskelijoille myönnettävistä tuista ja niiden hakemisesta löydät lisätietoja Kelan nettisivuilta. Kela saa kuukausittain tiedot asiakkaidensa vuokrasopimuksista vuokralaisten tukitietojen tarkistamista varten.

Tee asuntohakemus