Hyppää sisältöön
Etusivu Uutiset Opiskelijoiden taloushuolet lisääntyvät, mutta vuokranmaksu hoidetaan yhä säntillisesti – Hoas tehostaa tukea maksuhäiriöiden ennaltaehkäisyyn

Opiskelijoiden taloushuolet lisääntyvät, mutta vuokranmaksu hoidetaan yhä säntillisesti – Hoas tehostaa tukea maksuhäiriöiden ennaltaehkäisyyn

MEDIATIEDOTE 17.9.2024

Opiskelijoiden kuormittuminen ja huolestuminen taloudesta näkyy nyt päivittäin Hoasin asumisneuvontaan tulevissa yhteydenotoissa. Hoas pyrkii varmistamaan, että sen asukkaat saavat apua, ennen kuin vuokrarästit johtavat maksuhäiriömerkintöihin. Toistaiseksi maksumuistutuksia saa vain noin viisi prosenttia asukkaista.

Opiskelijoiden huoli ja kuormitus ei ole jäänyt Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiöltä huomaamatta. Hoasin asumisneuvontaan tulevissa yhteydenotoissa toistuvat erilaisten häiriötekijöiden vaikutus asukkaiden jaksamiseen ja hyvinvointiin.

”Yhteydenotot meille päin ovat lisääntyneet. Asiat ovat paisuneet isommiksi ja raskaammiksi. Ennen on voinut tulla viesti, että ’naapurissa on koira, joka haukkuu, voisiko asialle tehdä jotain’. Nyt viesti voi olla, että ’naapurin koira haukkuu, en siedä sitä, en pysty nukkumaan, kärsin unettomuudesta, en pysty keskittymään kouluun, en saa opintopisteitä, pelkään, että asunto lähtee alta’. Opiskelijoiden kasvanut paine näkyy”, Hoasin asumisneuvoja Riikka Pasanen kertoo.

”Jos olemme todella huolissamme asukkaan voinnista ja jaksamisesta, teemme sosiaalihuollolle huoli-ilmoituksen”, hän sanoo.

Asumisneuvonta on Hoasin asukkaille matalan kynnyksen tuki ja ohjaava taho, jonka puoleen voi kääntyä erilaisissa asumiseen liittyvissä haasteissa ja pohdituttavissa asioissa.

Jos esimerkiksi vuokran maksamisessa on haasteita, asumistuki neuvoo ja ohjeistaa tilanteen mukaan, mihin kannattaa olla yhteydessä ja mistä voi saada apua.

”Talousvaikeudet ovat monelle herkkä aihe, eikä niistä välttämättä uskalleta olla yhteydessä. Siksi pyrimme meidän päässämme huomioimaan tilanteet mahdollisimman varhain. Jos esimerkiksi vuokravelkaa alkaa kertyä, meiltä lähtee asukkaalle automaattisesti ohjeistusta, mitä tilanteessa kannattaa ja voi tehdä”, Pasanen avaa.

Talousvaikeuksia yritetään Hoasilla ennaltaehkäistä myös säännöllisellä viestinnällä. Vuokran maksamisen tärkeydestä ja siitä, miten opiskelijan kannattaa budjetoida elämäänsä, kerrotaan niin asukkaille suunnatuissa uutiskirjeissä, muuttavan asukkaan infopaketissa kuin tarvittaessa henkilökohtaisesti puhelimitse tai sähköpostitse.

Vuokravelkaan puututaan heti

Hoasilla on asukkaita noin 18 000. Suurin osa opiskelijoista maksaa vuokransa säntillisesti ja on herkästi yhteydessä Hoasiin, jos vuokranmaksu jostain syystä viivästyy. Maksumuistutuksia lähtee kuukausittain keskimäärin noin viidelle prosentille asukkaista.

”Emme halua, että opiskelijat lähtevät meiltä rakentamaan elämäänsä maksuhäiriömerkintöjen kanssa. Mitä aikaisemmin puutumme maksamatta jääneeseen vuokraan, sitä parempi. Silloin tilanne ei todennäköisesti ehdi paisua hankalaksi, kun maksettava summa on vielä kohtuullinen. Maksumuistutuksemme ovat osoittautuneet toimiviksi, sillä niiden myötä unohtuneita vuokria myös maksetaan”, Pasanen toteaa.

Hoasilla pelätään, että vuokranmaksuvaikeudet lisääntyvät vuoden päästä, kun opiskelijat siirtyvät yleisestä asumistuesta takaisin asumislisän piiriin ja monen tulot tippuvat tuntuvasti.

Hoasilla otetaan pian käyttöön lisää tapoja ennaltaehkäistä opiskelijoiden maksuhäiriöitä ja häätöjä. Asukkaille aletaan muun muassa tarjota mahdollisuutta maksusuunnitelmaan, jos vuokranmaksussa on haasteita. Tällöin kertyneen velan voisi maksaa osissa.

Hoas on yleishyödyllinen säätiö, joka vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa opiskeleville, tutkintoaan päätoimisesti suorittaville opiskelijoille. Asuntoja Hoasilla on yli 10 000 ja asukkaita noin 18 000. www.hoas.fi


Sinulla näyttäisi olevan mainosten estäjä päällä (esim. Ad Block).

Jotta voisimme taata että sivusto toimii oikein, suosittelemme laajennuksen ottamista pois päältä.