Hyppää sisältöön
Etusivu Asuvalle Asukasneuvonta

Asumisneuvonta

Hoasin asumisneuvonnassa tarjoamme apua, neuvoja sekä ratkaisuja vuokra-asumisen haasteisiin. Meihin saat yhteyden lähettämällä viestin MyHoasissa ja valitsemalla viestin luokitteluksi Asumisrauhan häirintä ja naapurisopu.

Meitä on Hoasilla on viiden hengen tiimi, jolla on laaja-alaista osaamista asumisen eri näkökulmista. Teemme tiivistä yhteistyötä niin talon sisällä eri tiimien kuin ulkopuolisten kumppaneiden kanssa, asukkaan ja asuinyhteisön etua tavoitellen

Toivomme, että yhteys asumisneuvontaan otetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tällöin tilanteisiin on mahdollisuus vielä puuttua ja toivottu lopputulos on tavoitettavissa.

Hoasin asumisneuvojat

Mitä on asumisneuvonta?

Asumisneuvonnan tarkoitus on auttaa erilaisissa vuokra-asumisen haasteissa. Meihin voi olla yhteydessä, kun sukset menevät kämppiksen kanssa ristiin, olo tuntuu toivottomalta metelöivän naapurin kanssa tai vuokranmaksussa tulee ongelmia.

Lähtökohtaisesti pyrimme helpottamaan asukkaiden välistä vuorovaikutusta ja avaamaan keskusteluyhteyden osapuolten välille. Usein ongelmatilanteisiin löytyy ratkaisu keskustelemalla ja sopimalla – siksi kannustamme myös asukkaita olemaan aktiivisia ratkaisun ja sovun löytämisessä. Vakavissa tilanteissa ohjeistamme sinua tekemään häiriöilmoituksen.

Parhaistakin yrityksistä huolimatta vuokranantajan pitää joskus puuttua häiriöihin. Viimeisinä keinoina yritämme saada vuokralaista muuttamaan toimintaansa kirjallisella huomautuksella ja varoituksella. Jos varoitusta ei huomioida, tilanne saattaa johtaa vuokrasopimuksen irtisanomiseen tai purkamiseen.

Hyvää asumista yhdessä

Yhdessä asuminen sujuu, kun asumisen perusperiaatteista on sovittu. Kurkkaa ainakin meidän vinkkimme sujuvaan soluasumiseen ja tutustu myös järjestysmääräyksiin, joiden tarkoitus on taata mukavaa ja turvallista asumista kaikille kiinteistön asukkaille.

Asumisneuvonnan vinkit yleisimpiin pulmiin

Yritä ensin itse ratkaista asia puhumalla ja neuvottelemalla. Jos koet tarvitsevasi asumisneuvonnan apua, kannattaa siitäkin kertoa kämppikselle. Joskus jo maininta ulkopuolisen avun hakemisesta saattaa selventää toiselle osapuolelle, että olet vakavissasi asian kanssa.

Jos et itse saa keskusteluyhteyttä luotua, ole meihin yhteydessä. Muita tahoja on esimerkiksi Naapuruussovittelun keskus, joka voi auttaa yhteisen sävelen löytymisessä. Heiltä voi tilata paikalle sovittelijan, joka on keskustelussa mukana puolueettomana osapuolena. Palvelu on ilmainen.

Kämppiksen vieraat ovat sallittuja solussa. Kuuluu kuitenkin hyviin tapoihin sopia vierailuista kämppisten kanssa yhdessä etukäteen, etenkin jos kyse on pidemmästä vierailusta.

Voitte sopia asiasta yhteisen linjan heti kämppisasumisen alkuun tai ottaa asian puheeksi aina tilannekohtaisesti. Vieraita ei kuitenkaan saa majoittaa pitkäaikaisesti asunnossa.

Jos vieraat aiheuttavat häiriötä, voit huomauttaa kämppiksellesi, että Hoasin järjestysmääräyksissä mainitaan vuokralaisen olevan vastuussa myös vieraistaan ja vieraiden mahdollisesti aiheuttamista vahingoista asunnossa.

Olette yhdessä vastuussa asunnon yhteisistä tiloista huolehtimisesta. Jos ette yhteisasumisen alussa sopineet siivouksesta ja asunnon ylläpidosta, siitä kannattaa viimeistään nyt sopia. Tehkää yhteinen lista siivottavista kohteista ja sopikaa siivouspäivä tai jakaa siivousvuoroja – tyyli on vapaa, mutta hyvänä pohjana keskustelulle toimii meidän ohjeemme asunnon ylläpidosta.

Kirjoittakaa sopimanne asiat ylös ja viilatkaa tarpeen mukaan sitä paremmin tarpeisiinne sopivaksi, niin löydätte ajan mittaan molempien elämäntyyliin sopivan ratkaisun.

Muista myös, että on olemassa erilaisia käsityksiä siisteydestä. Solussa asuessa on hyvä tilaisuus opetella sietämään erilaisia elämäntyylejä ja oppia löytämään kaikille sopivia ratkaisuja. Mitään sikailua omassa kodissa ei silti tarvitse sietää.

Jos naapurista kuuluu häiritsevää meteliä, kannattaa asiasta jutella ääntä aiheuttavan naapurin kanssa. Tilannetta kannattaa lähestyä avoimin mielin ja ennakkoluulottomasti: voi olla, ettei naapurisi ole tullut ajatelleeksi, että hänen toimintansa kuuluu muihinkin. Yrittäkää ratkaista ongelmaa yhdessä.

Muista, että ystävällinen lähestymistapa ja kasvokkainen vuorovaikutus toimivat yleensä paremmin kuin postilaatikkoon tipahtavat vihaiset heippalaput.

Jos naapurisi huolestuttaa sinua syystä tai toisesta, voit tehdä huoli-ilmoituksen kunnalle, jossa asut. Huoli-ilmoituksen voi tehdä kenestä tahansa kohtaamastaan ihmisestä, jonka hyvinvointi huolestuttaa. Ilmoituksen tekemisen jälkeen sosiaalitoimi tutkii tilanteen ja tarjoaa tarvittaessa apua.

Jos olet huolissasi lapsesta tai nuoresta, voit olla yhteydessä lastensuojeluun.

Ole heti yhteydessä meihin tai asiakaspalveluun. Älä anna ongelmien kasaantua, vaan tärkeintä on, että olet itse aktiivinen asian selvittämiseksi. Me autamme sinua tekemään maksusuunnitelman ja ohjaamme tarvittaessa oikealle taholle.

Keskusteluapua kriiseissä ja vaikeissa elämäntilanteissa matalalla kynnyksellä ja ilman lähetettä. Kriisipuhelin päivystää suomeksi 24 tuntia vuorokaudessa. Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti. 09 2525 0111.

Keskusteluapua silloin, kun koet kirjoittamisen sinulle luontevaksi tavaksi käsitellä asiaa ja vastaanotolle saapuminen tai puhelinsoitto eivät ole mahdollisia. MIELI Kriisichat päivystää maanantaista keskiviikkoon klo 15–19 ja torstaina klo 15–21. Chatissa voit keskustella mielessäsi olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta. Sinulle vastaa koulutettu vapaaehtoinen tai sosiaali- ja terveysalan ammattilainen.

Poliisin tehtävä on turvata yleinen järjestys ja turvallisuus. Poliisi estää ennalta rikoksia ja selvittää niitä. Akuutissa tilanteessa poliisin tavoittaa 24/7 hätänumerosta 112.  Jos olet joutunut rikoksen uhriksi, ole suoraan yhteydessä poliisiin tai tee rikosilmoitus.

Poliisilla on käytössään myös valtakunnallinen neuvontapalvelu, joka palvelee numerossa 0295 419 800 arkisin klo 8–16.15. Neuvontapalvelussa saa yleisneuvontaa ja apua kiireettömissä asioissa, kuten rikosilmoituksen teossa tai muissa vastaavissa asioissa.

Useimmilla kouluilla on saatavilla palveluita ja tukea, jotka auttavat opinnoissa jaksamista. Koulultasi saattaa löytyä esimerkiksi kuraattori, kouluterveydenhoitaja tai koulupsykologi. Yhteystiedot ja yhteydenottotavat saat koulultasi.

Korkeakouluopiskelijat voivat olla yhteydessä myös YTHS:ään.

Jos tarvitset apua raha-asioissa, kysy neuvoa! Suurin osa meistä tietää, millaista on silloin, kun rahat ovat tiukalla tai on tullut tehtyä huonoja valintoja oman rahankäytön suhteen.

Ota aihe puheeksi perheen, koulun, ystävien, asumisneuvojan, nuoriso- tai sosiaalityöntekijän kanssa, tai käy Ohjaamossa juttelemassa tilanteestasi. Kunnissa on töissä myös talous- ja velkaneuvojia, jotka voivat auttaa sinua järjestämään raha-asiasi. Myös Takuusäätiö auttaa velkaantuneita. Takuusäätiöön saa yhteyden chatissä tai puhelimitse. Myös seurakuntien diakoniatoimistoilta saa neuvoja ja mahdollisesti pientä taloudellista tukea.

Esimerkiksi Ohjaamoista saa apua työhön, koulutukseen ja arkeen liittyvissä asioissa sekä tarjoavat tietoa ja ohjausta nopeasti ja tarpeiden mukaan. Ohjaamoja on noin 70 eri puolilla suomea.

Ohjaamoon ovat tervetulleita kaikki alle 30-vuotiaat asian kuin asian kanssa. Ohjaamoon tullessa ei tarvitse tietää, millaista tukea tai apua tarvitsee. Ammattilaiset ovat paikalla sinua varten ja osaavat ohjata eteenpäin missä tahansa tilanteessa.

Etsi lähin toimipiste Ohjaamon verkkosivuilta.


Sinulla näyttäisi olevan mainosten estäjä päällä (esim. Ad Block).

Jotta voisimme taata että sivusto toimii oikein, suosittelemme laajennuksen ottamista pois päältä.