Skip to content
Framsida För hyresgästen Tjänster för Hoas hyresgäster

Tjänster för Hoas hyresgäster

Gratis internetanslutning

Som hyresgäst hos Hoas har du som kostnadsfri tilläggstjänst tillgång till en internetanslutning i ditt Hoas-hem. Användningen av internetanslutningen är kostnadsfri, endast nätverkskabeln och, om så önskas, routern, måste köpas själv.

Tvättstuga

Nästan alla Hoas fastigheter har välutrustade tvättstugor, där man enkelt och utan kostnad kan tvätta. Tvätturer kan behändigt bokas via det elektroniska bokningssystemet. Beroende på fastigheten har ett konto rätt att boka antingen 5 eller 10 tvätt-/torkturer per vecka. Användningen av tvättstugans torktumlare, torkskåp, centrifuger och torkrum är också kostnadsfritt. De nyaste och senast renoverade objekten har också studieutrymmen i anslutning till tvättstugorna, där du kan tillbringa tid medan du tvättar.

Användning av egen tvättmaskin i bostaden kräver alltid en hemförsäkring.

Bastuturer

De flesta fastigheter hos Hoas har en bastu där hyresgästerna via det elektroniska bokningssystemet kan boka kostnadsfria bastuturer. Antalet bastuturer som kan bokas varierar från tre till fem per månad. Basturna värms upp åtminstone från onsdag till lördag kl. 17–22.

Vatten

Vatten ingår i hyran i alla Hoas bostäder.

El i alla delade bostäder

Elen ingår i hyran i delade bostäder. I ettor och familjebostäder ingår el i hyran i vissa bostäder. I de nyaste husen tecknar hyresgästen själv ett elavtal och kan därmed sänka sin elräkning genom att minska sin egen förbrukning. I bostadserbjudandet anges om elen ingår i hyran.

Den el som Hoas köper är alltid inhemsk vattenkraft.

Klubbrum och andra gemensamma utrymmen

Hyresgästerna hos Hoas fastigheter har bland annat tillgång till klubbrum, gym, gemensamma kök och takterrasser. Hyresgästerna organiserar sina egna aktiviteter i husets utrymmen.

Förvaringsutrymmen

Hyresgästerna använder i huvudsak förvaringsskåp i fastigheternas källare. Egendom får endast förvaras i de utrymmen som är reserverade för dem och förvaring i andra gemensamma utrymmen i fastigheten och i korridorerna är av brandsäkerhetsskäl strängt förbjudet.

Bilplats

I de flesta fastigheter kan hyresgästerna reservera en bilplats. Platsernas typ, antal och pris varierar beroende på fastighet. Bilplatsen debiteras separat. Skicka din parkeringsanmälan via e-tjänster.

Parkering på gårdsområdet är förbjuden, förutom då det gäller kortvarig lastning och lossning på upp till 15 minuter, till exempel i samband med flytt. På gästplatser är parkering tillåten med parkeringsskiva i upp till 4 timmar på vardagar kl. 8–22. Gästparkeringen är endast avsedda för kortvarig parkering för gäster.

I de flesta av Hoas fastigheter hanteras parkeringskontrollen av Aimo Park.

Dörröppningstjänsten är avsedd för dig i händelse av att nyckeln tillfälligt inte är tillgänglig (om nyckeln har kommit bort eller om du till exempel har glömt nyckeln i bostaden). Dörröppning kan endast beställas av en hyresgäst som är permanent inskriven i Hoas bostad. Bevisa din identitet genom att visa upp en officiell identitetshandling som är försedd med bild, till exempel ett pass eller identitetskort.

En ny hyresgäst kan vid behov få dörröppning innan hyresavtalet officiellt träder i kraft genom att visa säkerhetsvakten ett undertecknat avtal om överlåtelse av nycklar och en utskriven bekräftelse av hyresavtalet.

Hoas förmedlar andrahandshyresgästens uppgifter direkt till Securitas för dörröppning. Av denna anledning är det ytterst viktigt att lämna in andrahandshyresavtalet till Hoas i tid för att Securitas ska ha tillgång till informationen vid dörröppning.

Mångsidigt fastighetsunderhåll

Om något är fel i bostaden, tar vi hand om det. De flesta underhållsåtgärder i bostäderna är kostnadsfria för hyresgästerna. Vi byter till exempel kostnadsfritt ut ett trasigt kylskåpshandtag eller slitna tätningslister.

Ansök om bostad