Hoppa till innehållet
Framsida För den sökande När kan jag ansöka om bostad?

När kan jag ansöka om bostad?

Du kan ansöka om bostad med en bostadsansökan så snart din studieplats har bekräftats, dock tidigast fyra månader innan önskat flyttdatum. Om du till exempel behöver en bostad från och med den första dagen i september kan du skicka in en ansökan tidigast den första maj.

Bostaden kan inte tas emot förrän skolan har börjat och du har närvaroanmält dig. Om du till exempel inleder dina studier och skolan börjar i januari kommer du inte att kunna ta emot en bostad i december. Sommarmånaderna utgör ett undantag: om du börjar studera på hösten kan du ta emot bostaden redan i juni.

Se till att kontaktuppgifterna i din ansökan är korrekta. Om dina kontaktuppgifter är felaktiga kan vi inte skicka dig viktiga meddelanden angående din ansökan eller din bostadserbjudan. Om du inte kan skicka din ansökan ber vi dig kontrollera att du har fyllt i alla obligatoriska fält märkta med en asterisk.

Hur många bostadsansökningar kan jag göra samtidigt?

Du kan göra en giltig ansökan åt gången. Med samma ansökan kan du ansöka om rum i delad bostad, ettor och tvåor för en person.

Samtidigt kan du också göra en giltig ansökan om familjebostad tillsammans med din partner och/eller barn. Med ansökan om familjebostad kan du ansöka om ettor, tvåor, treor och fyror.

Vad händer efter att jag har lämnat in en ansökan?

Du får en bekräftelse per e-post så snart din ansökan har behandlats. Vi kontaktar dig om vi behöver bilagor, såsom till exempel studieintyg, för att behandla din ansökan.

Ansökan från en minderårig sökande godkänns när du har skickat intressebevakarens samtycke till Hoas. Utan intressebevakarens samtycke kan en minderårig inte ansöka om bostad.

Om du ansöker om överföring av boenderätt på grund av graviditet, utbytesstudier, praktik eller militär-/civiltjänst, godkänns din ansökan när du har skickat behövliga bilagor till Hoas.

Vi kontaktar dig om bilagorna är bristfälliga eller felaktiga. I det fallet har du tid att komplettera din ansökan inom en utsatt tid. I övriga fall annulleras ansökan automatiskt vid utgången av den utsatta tiden.

Att ansökan godkänns garanterar inte automatiskt tillgång till en bostad.

Datumet för inlämningen av ansökan är relevant

Datumet för inlämningen av ansökan är relevant: Hoas strävar efter att erbjuda bostad till dem som har väntat längst. Hoas främsta kriterier för att erbjuda bostäder är hemlöshet och medellöshet, således har de som väntat längst inte automatiskt förtur då vi erbjuder bostäder.

Hur länge är min ansökan giltig?

Ansökan är giltig i tre (3) månader från inlämningsdagen. Ansökan ska uppdateras minst var tredje månad så att den inte blir föråldrad och tas bort från vårt ansökningsregister. Om du aktivt ansöker om en bostad rekommenderar vi att du uppdaterar din ansökan en gång i månaden.

Ansökan kan uppdateras med hjälp av en uppdateringsformulär. Notera att upprepade kontakter varken påskyndar eller påverkar tillgången till en bostad.

Att lämna in en ny ansökan medan den tidigare är giltig uppdaterar den tidigare applikationen och den nya ansökan avvisas. Att lämna in en ny familjeansökan med en annan medsökande ersätter och raderar automatiskt en tidigare ansökan.

Hur kan jag ändra de uppgifter som jag uppgett i min ansökan?

Om dina önskemål angående bostaden eller din livssituation ändras kan du uppdatera din ansökan med en uppdateringsformulär. Man kan däremot inte lägga till eller ta bort sökande. Om du har ansökt om familjebostad, men ändå vill ansöka om bostad med en annan person eller ensam, ska du ta bort den tidigare gemensamma ansökan och lämna in en ny ansökan ensam eller tillsammans med en ny medsökande. Ändringar av sökande är inte möjliga i erbjudandefasen


Det ser ut att du har ad blocker aktiverad.

För att garantera korrekta funktioner på sajten, vi rekommenderar att deaktivera ad blocker.